De mensen achter de Ark

De mensen achter de Arkgemeenschap Haarlem

Het waren 2 gezinnen die in 2013 het initiatief namen om een Arkgemeenschap in de regio Haarlem op te richten. Inmiddels hebben we een grote en groeiende groep 'kernleden':

mensen met heel verschillende talenten, die zich inzetten om een gemeenschap te vormen.

Op het moment hebben we de volgende activiteiten en mensen die je daar verder over kunt spreken:

De open huiskamers

Op iedere eerste en derde zondag van de maand staat onze huiskamer vanaf 13.30 uur open met name voor mensen met een verstandelijke beperking en voor mensen die als vrienden met hen op willen trekken. De middagen zijn gezellig en ontspannen, en dat is precies de bedoeling. Meer weten? Vraag naar:

• Age Jan en Alida van Veelen

De Arkwerkplaats

In de Arkwerkplaats ontwikkelen en bieden we activiteiten met name voor mensen met een verstandelijke beperking. Vooral activiteiten die te maken hebben met producten uit de tuinderij: groenten, fruit, kruiden, bloemen en hout. Maar ook creatieve activiteiten of dingen die je zelf graag wil ontwikkelen. Meer weten? Vraag naar:

• Martina Kaldenbach en Jan Rotger Tooren

Tuinderij De Ark

Een gemeenschapstuin voor mensen uit de buurt of wat verder weg, mensen met een verstandelijke beperking, met groene vingers en/of mensen die gewoon graag in de natuur aan het werk zijn. Heb je belangstelling? Neem contact op met:

• Marjan Heming of Stefan Fokkink

De vrijdagmiddag

Iedere vrijdagmiddag sluiten we de week met een moment van bezinnen, zingen en vieren in onze kapel. Meer weten? Vraag naar:

• Antje de Wit of Marc Wopereis

Na afloop daarvan drinken we wat en hebben we een eenvoudige maaltijd met elkaar. Net als bij de weeksluiting zijn gasten van harte welkom. Wil je eens langs komen en verder kennis maken? Vraag naar:

• Zeger Woudenberg of Marc Wopereis

De grote kapel

We verhuren de grote kapel van het voormalige klooster Euphrasia aan mensen of groepen die daar iets willen organiseren dat min of meer aansluit bij onze spiritualiteit, onze activiteiten, onze doelgroep of onze missie. Wil je daar meer over weten?

• Antje de Wit

De gemeenschapsraad

Eens in de drie of vier weken zijn alle kernleden van de gemeenschap welkom bij een overleg van de gemeenschapsraad. We spreken dan met elkaar over plannen, vraagstukken en thema's die van belang zijn voor onze visievorming, onze plannen en onze activiteiten. De vaste leden van deze raad zijn:

• Jan Rotger Tooren, Lisette Tel, Rosalie Talstra en Anneke Abma

Het coördinerend overleg

In dit overleg komen alle zaken die spelen bij het ontwikkelen en uitvoeren van onze plannen rond wonen, werken, vieren en gemeenschap zijn bij elkaar. Ook de samenwerking met de partners in de herontwikkeling van het landgoed Dennenheuvel komt hier ter spraken. Evenals de fondsenwerving, de PR en de relaties met Ark Internationaal, Ark Gouda, de buurt, de gemeente, donateurs en vooral ook: mensen die op de één of andere wijze belangstelling hebben, meer willen weten of aan willen sluiten.

Het coördinerend overleg bestaat uit:

• Zeger Woudenberg, Martina Kaldenbach, Stefan Fokkink en Marc Wopereis

Bestuur Stichting Arkgemeenschap regio Haarlem

Als stichting hebben we uiteraard een bestuur dat de verantwoordelijkheid voor het geheel neemt. Ons bestuur bestaat momenteel uit vier leden, en wordt ondersteund door een secretaris. Zij vergaderen ca. negen keer per jaar samen met een vertegenwoordiger uit het coördinerend overleg.

Meedoen?

Spreekt het initiatief van de Arkgemeenschap jou aan? Zou je mee willen werken om de gemeenschap op poten te zetten? Of wil je er in de toekomst misschien wel komen wonen en werken? Dan nodigen we je van harte uit om contact met ons op te nemen. Stuur daarvoor een mail naar info@arkhaarlem.nl.

Of bel met Zeger Woudenberg (06 - 2238 9038) of Marc Wopereis (06 - 3870 3741).

> Lees meer over de Arkgemeenschap Haarlem.